Vårläger 2014

4 juni, 2014 av maxsahlstrom

Över Kristihimmel-helgen samlades över 1000 scouter på Sonnarp för att leva lägerliv i fyra dagar. Det var ett underbart väder med mycket sol och hela 30 scouter från Fleninge-Ödåkra Scoutkår deltog på Vårlägret, som i år hade Disney-tema.

Vårlägret började redan på torsdagen för våra upptäckare och äventyrare, då vår by Korkeken byggdes upp. Det innebar bland annat att alla tält sattes upp, spisen där vi eldade och lagade vår mat byggdes, diskstället fixades i ordning och slutligen surrades bordet ihop. På torsdagskvällen var det invigning vid stora scenen då ett kortare lägerbål hölls. På fredagen var det dags för byakampen, en tävling mellan alla byar på lägret, där det gäller att under några timmar klara av så många uppgifter som möjligt. Scouterna gjorde mycket bra ifrån sig och byggde bland annat Ior:s hus, sjöng en egenskriven text till en välkänd melodi, bakade en smarrig äppelpaj till Farmor Anka och svarade på massor av frågor om många av de figurer som dyker upp i Disneys värld. Dessutom fick vi se 18 scouter klä ut sig till Disney-figurer i form av bland annat Askkungen, Glader och Trötter, Knattarna, Musse Pigg och många fler. På kvällen hölls kårens egen kubb-turnering där ledarlaget gick vinnande ut striden.

På lördagsmorgonen anslöt kårens spårarscouter och det var dags för grenprogrammen. För våra två spårarpatruller fanns 8 stationer och lika många frågor utplacerade på lägerområdet, och det gällde att samla så mycket poäng som möjligt. Som brukligt i scoutvärlden ges poäng både för prestation och gott samarbete. Bland annat skulle de ta guldpåsar från Prins John och flytta vatten i ett kås-race. För våra två upptäckarpatruller var det en tur runt sjön som stod på schemat. Efter cirka fem kilometers vandring med utplacerade stationer kom även de tillbaka till lägerområdet med många poäng i protokollen. Även vår äventyrarpatrull ägnade dagen åt stationer och frågor på lägerområdet. Efter en god lunch i byn var det ut och samla ihop ännu fler poäng som gällde. När grenprogrammet var över väntade lite välförtjänt vila innan det var dags för den avslutande Balen i gläntan. Ett stort gäng Disneyfigurer hade samlats för att tillsammans dansa och sjunga till Prebens pågar under en härlig konsert. Stämningen var på topp hela kvällen!

Så kom slutligen söndagen och det var dags att riva och plocka ihop. Tälten packades ner, grytor svintades, slanor bars tillbaka och det sista från Tjollan inhandlades. Trots värmen kämpade alla barn på bra och vi fick rivet byn på nolltid. Det gjorde att det fanns lite tid över för ett sista dopp i sjön innan det var dags för avslutning. Väl på avslutningen kom beskedet alla väntat på: vem som vunnit de olika tävlingarna. Fleninge-Ödåkra gjorde otroligt bra ifrån sig och patrull Tigern kammade hem andraplatsen i spårartävlingen medan patrull Lejonen tog förstaplatsen i upptäckarnas tävling. Ett stort hurra till dem och alla andra scouter i kåren som kämpade otroligt bra!