Bli ledare, funktionär eller kårsupporter

Är man äldre än 15 år är man välkommen att hjälpa till som ledare eller funktionär. Som vuxen i Nykterhetsrörelsens Scoutförbund gör du stor skillnad för många samtidigt som du får möjlighet att lära dig nya saker, skapa äventyr och utveckla ditt ledarskap. Att vara scoutledare är fantastiskt roligt. Tillsammans med dina ledarkollegor och scouter får du vara med på en resa där det är ni själva som sätter gränserna. Är du intresserad av att bli ledare? Prata med oss, vi vill alltid bli fler!

Om du vill vara ledare räcker erfarenhet och intresse av barn och ungdomars utveckling långt, praktiska scoutkunskaper lär du dig efterhand. Som ledare är du först och främst en trygghet för barnen i verksamheten och hjälper dem att utvecklas genom scoutmetoden. Vi förespråkar ett lyssnande och stödjande ledarskap och vi erbjuder olika former av ledarskapsutbildning.

Fleninge-Ödåkra Scoutkår tillhör Nykterhetsrörelsens scoutförbund, ett förbund där helnykterhet är krav för medlemskap. Detta betyder att vi kan garantera att ditt barn aldrig möter någon av ledarna berusad på stan. Vi ledare vill vara bra förebilder!

En viktig del av ledarskapet inom NSF handlar om det nyktra förebildskapet. Därför ska alla ledare vara medlemmar. Om du inte kan ställa upp på nykterhetskravet just nu finns det såklart möjlighet att stötta kåren och verksamheten på andra sätt, till exempel de som är nämnda nedan. Det finns alltid något att göra!

Hjälpa till på annat sätt

Om du inte vill vara ledare finns det många andra saker du kan göra för att bidra till och vara en del av verksamheten. Till exempel behöver vi hjälp med matlagning på våra läger, skjutsar till aktiviteter, underhåll av vår lokal och vårt material. Hör av dig om det finns något just du är bra på, som skulle kunna bli en del av vår verksamhet!

Om du är intresserad av vår verksamhet och vill veta mer, kontakta oss.